7 grzechów głównych saunowania

Nie sądzimy, abyśmy mogli wiedzieć wszystko o saunowaniu. Jednak zajmujemy się saunami już ponad 13 lat i widzieliśmy w tym czasie wiele. Nasze doświadczenia zebraliśmy w tym wpisie.
12-10-2021 12:23
MK

7 grzechów głównych saunowania

Przeprowadziliśmy wiele rozmów z klientami.

Wysłuchaliśmy wiele krytyki oraz rad i sugestii.

Możemy więc powiedzieć, że coś o saunowaniu wiemy.

I chcemy tę wiedzę Ci przekazać w formie spisu 7 grzechów głównych saunowania.

Po 1 - Korzystasz z sauny fińskiej w stroju kąpielowym.

Bardzo częsty błąd, który powoduje wiele problemów dla saunującego.

Po pierwsze, strój kąpielowy zrobiony jest ze sztucznego materiału, który pod wpływem wysokiej temperatury (nawet 110*C) może się zacząć topić i poparzyć noszącego (w końcu nawet prać można taki strój w max 40*C).

Druga kwestia to sztuczne materiały, które parują i trują osoby przebywające w saunie.

Nie mówiąc już o nieprzyjemnym zapachu.

Do sauny fińskiej wchodź bez stroju kąpielowego.

Najlepiej tylko w ręczniku lub kilcie saunowym.

Po 2 - Nie zabierasz na sesję w saunach wody do picia.

W saunach pod wpływem temperatury Twój organizm wytwarza ogromne ilości potu.

Pot powstaje z wody znajdującej się w osoczu.

Im jej mniej w organizmie tym gęstsza robi się krew i wolniej płynie, przez co serce musi pracować na 200%, aby ją transportować do organów.

Taka sytuacja może doprowadzić do poważnych uszkodzeń narządów, a zwłaszcza mózgu.

Przynieś ze sobą na czas saunowania wodę.

Nawet 1,5 l.

Po 3 - Nie schładzasz organizmu po seansie w saunie.

W saunie panują ekstremalne warunki dla organizmu.

Broni się on napędzając organy wewnętrzne do pracy na 200%, aby wytwarzały substancje pomagające w walce z zagrożeniem.

Skorzystanie z chłodzenia organizmu uspokaja całe ciało.

Temperatura się normalizuje i rozpalone do czerwoności wnętrzności mogą przystopować.

Co to dla Ciebie oznacza?

Po pierwsze nie będziesz się pocił cały dzień, aż do momentu, gdy naturalnie Twoje ciało osiągnie standardową temperaturę.

Po drugie narządy nie będą żyłowane do ekstremum przez długi czas, co pozwoli im działać dłużej.

Schłodź organizm po seansie - pod prysznicem, lodem lub w studni.

Po 4 - Nie myjesz się pod prysznicem przed i po seansie.

Skorzystanie z prysznica przed seansem usuwa ze skóry bród, kosmetyki, balsamy i dezodoranty, które mogą powodować problemy przy wysokiej temperaturze w saunie.

Umycie się pod prysznicem oczyści skórę z toksyn, które pod wpływem ciepła organizm usunął wraz z potem.

Umyj się pod prysznicem przed i po seansie w saunie.

Po 5 - Ogrzewasz tylko głowę.

Gdy siedzisz w saunie ciepło skupia się na najwyższym punkcie Twojego ciała.

Czyli na głowie.

Rozgrzewa ją i sprawia, że tułów, a zwłaszcza nogi pozostają chłodne.

Saunuj na leżąco lub usiądź z nogami na tym samym poziomie.

Ciepło rozłoży się równomiernie i organizm zyska na tym dużo dobrego.

Po 6 - Saunujesz za krótko.

Aby wizyta w saunie miała sens, organizm musi przebywać w niej odpowiednio długo.

Zalecamy w czasie wizyty odbyć 3 cykle w saunie.

Prysznic =-> saunowanie 15 minut =-> prysznic =-> chłodzenie =-> relaks 15 minut.

I taki cykl powtórz jeszcze 2 razy.

Za każdym razem siadaj o jeden poziom wyżej.

Po 7 - Saunujesz za długo.

Cykl saunowy składa się z 3 wejść po 15 minut.

Czasem zdarzają się osoby, które chcą oszukać naturę i starają się siedzieć w saunie ile się da.

To bardzo zła taktyka, która może doprowadzić do nieprzyjemnych powikłań.

Jak już pisaliśmy przy grzechu nr. 2 w czasie pobytu w saunie tracisz wodę z organizmu, przez co serce musi mocniej pracować, aby transportować coraz gęstszą krew.

Jak rozpoznać, że dzieje się źle?

Czujesz zmęczenie bez wysiłku.

Takie zmęczenie jak przy przerzuceniu 10 ton węgla.

Tkanki informują, że są niedożywione i niedotlenione.

Spokojnie.

To normalna reakcja w czasie seansu.

W końcu tak działa sauna fińska.

Dlatego seans trwa 15 minut, po którym następuje schłodzenie ciała, uspokojenie go podczas relaksu na leżaku i nawodnienie wodą do picia.

Nienormalne jest za to, to, że Twoje serce w saunie zaczyna walić jak szalone, a Ty czujesz mrowienie, dreszcze i skurcze.

To sygnał, że dość saunowania na dziś.

Jeśli go zlekceważysz i nie wyjdziesz z sauny, aby uzupełnić płyny, w Twoim ciele w pewnym momencie skończy się woda.

Niechłodzone ciało zacznie się szybko nagrzewać.

Pojawi się gorączka, a wraz z nią uczucie zimna, potem drgawki i problemy z oddychaniem.

Następnie utrata świadomości.

Zatrzymanie krążenia.

Udar mózgu.

Saunowanie jest dla organizmu ekstremalne.

Bacznie zwracaj uwagę na sygnały od ciała, aby nasi ratownicy nie musieli o Ciebie walczyć. 

Saunuj z głową!