Czym różni się sauna fińska od łaźni parowej?

Jest wiele różnych typów saun. Najpopularniejsze to sauna fińska i łaźnia parowa. Jak działają? Czym się różnią? Jakie dają efekty? Którą wybrać?
24-06-2022 12:50
MK

Sauna fińska, a łaźnia parowa - historia

Sauny w tej lub innej formie są z nami już od tysięcy lat.

Prawdopodobnie w epoce kamienia nasz pradziadek odkrył, że rozgrzany w ognisku kamień magazynuje ciepło.

Być może nawet ogrzał się nim w zimną noc.

Być może przez nieuwagę rozlał na taki gorący kamień wodę, co spotęgowało uczucie ciepła.

Potem poszło z górki.

Pierwsze sauny to okryte skórą ziemianki, które służyły do wszystkiego - były domem, szpitalem, cmentarzem, kościołem etc. etc.

Do ich ogrzewania wykorzystywane były rozgrzane kamienie i para wodna.

W epoce brązu i żelaza zaczęły powstawać drewniane domki, które później wyewoluowały w saunę fińską.

Tymczasem, na południu, w Rzymie powstawały termy.

Były to kompleksy budynków z szatniami, basenami z zimną, ciepłą i gorącą wodą oraz z łaźniami parowymi.

W termach do ogrzewania pomieszczeń służyły kanały, które transportowały gorące powietrze wykorzystywane do ogrzewania ścian, podłóg i zbiorników z wodą.

To podstawa łaźni parowej.

Historia za nami, teraz czas na omówienie warunków, które panują wewnątrz.

Łaźnia parowa

Warunki panujące w saunie fińskiej i łaźni parowej

Oba typy saun różnią się drastycznie panującymi wewnątrz warunkami.

Łaźnia parowa to temperatura 45*C i nieomal 100% wilgotność.

Saunę fińską charakteruzyje natomiast temperatura 100*C, a czasem i więcej oraz 15% wilgotności.

Czyli w jednej warunki są tropikalne, gorące i wilgotne, a w drugiej panuje pustynny żar i całkowita suchość.

Te warunki mają swoje przełożenie na działanie sauny fińskiej i łaźni parowej na organizm.

Sauna fińska

Działanie sauny fińskiej i łaźni parowej na organizm

Sauna fińska

Sauna fińska to hardkorowe hartowanie termiczne wysoką temperaturą.

Temperatura ponad 100*C działa na ciało i wywołuje mobilizację organizmu do walki z zagrożeniem (w końcu organizm myśli, że masz mega ultra gorączkę).
Cała energia idzie na mobilizację układu odpornościowego.

A skąd ta zwiększona odporność?
To proste! 

Ciepło wywołuje reakcję obronną organizmu.
Jednym z jej elementów jest schładzanie ciała potem, a drugim jest wytwarzanie coraz większej ilości komórek odpornościowych (leukocytów ze szpiku), które później walczą z wirusami i bakteriami trafiającymi do organizmu.

Ponadto w saunie fińskiej rozluźniają się mięśnie, dzięki temu ulgę znajdą w niej osoby walczące z bólem reumatycznym i mięśniowym.

Łaźnia parowa

Gdy wchodzisz do łaźni parowej otaczają Cię kłęby pary. 

Para wodna wraz z temperaturą około 45*C działają cuda z Twoją skórą.

Organizm broni się przed gorącem, dlatego otwiera pory i wydziela pot, aby się schłodzić.

Wraz z potem z organizmu usuwane są różnego rodzaju toksyny, łój etc.

I wtedy do roboty zabiera się para wodna, która dostaje się do tych otwartych porów i doczyszcza je na błysk.

Twoja skóra staje się nawilżona i czysta.

Możesz ten efekt polepszyć stosując kosmetyki i balsamy w czasie seansu.

Sauna fińska

Jak korzystać z sauny fińskiej i łaźni parowej?

Jak korzystać z sauny fińskiej?

Wystarczą Ci 2-3 wizyty w tygodniu w saunie fińskiej, w czasie których przejdziesz cały cykl hartowania, czyli:

  1. umyjesz się pod prysznicem i wytrzesz do sucha
  2. wejdziesz do sauny fińskiej tylko z ręcznikiem lub kiltem saunowym
  3. zajmiesz miejsce na najniższym stopniu
  4. po 15 minutach wyjdziesz pod prysznic i umyjesz się
  5. schłodzisz ciało lodem lub basenem z zimną wodą
  6. zrobisz sobie kwadrans relaksu na leżaku
  7. powtórzysz cykl jeszcze 2 razy, za każdym razem siadając poziom wyżej

 

Jak korzystać z łaźni parowej?

Przed wejściem do łaźni parowej umyj się pod prysznicem i wytrzyj.
Na zewnątrz zostaw ręcznik (bardzo szybko nasiąknie i będzie ciężki) oraz klapki.
Do łaźni parowej możesz wejść w stroju kąpielowym.

Wewnątrz opłukaj siedzisko, w miejscu, w którym chcesz usiąść.
Zajmij wygodne miejsce i daj działać temperaturze i parze.

Przed wyjściem znów opłukaj siedzisko.
Udaj się pod prysznic, a potem na schładzanie ciała.

Podsumowanie

  • Sauna fińska to ponad 100*C i wilgotność 15%. Wzmacnia organizm i rozluźnia po treningu.
  • Łaxnia parowa to 45*C i nieomal 100% wilgotności. Skutecznie oczyszcza skórę.